Blogi

  

  • My Day - Normi päivä kisadieetillä

     

    Pureudutaan tällä kertaa peruspäivääni kisadieetillä:

    • miten syön päivän aikana
    • miten treenaan
    • mitä muuta kisadieetti vaatii

     

    Kello 10: herätys ja aamurutiinit

    Aamu lähtee käyntiin painon mittaamisella. Punnituksen suoritan tyhjällä vatsalla vessakäynnin jälkeen, sillä tämä antaa tarkimman tuloksen painosta, minimoiden kehon nestetilanteen vaihtelut. Punnituksen jälkeen (ja koko päivän) pyrin juomaan riittävästi vettä, koska etenkin dieetillä kroppa tuppaa kuivumaan.

    Aamupalaksi syön yleensä munakkaan tai salaatin, jotka sisältävät proteiinia ja melko runsaasti rasvaa, mutta ei juurikaan hiilihydraatteja rehuja lukuunottamatta. Energiamäärältään aamupala on päivän pienin ateria, mutta se ei haittaa, sillä en ole koskaan aamuisin nälkäinen. Rasva+protsku-kombo pitää verensokerin tasaisena sekä vatsan kylläisenä koko aamupäivän ajan. Lisäksi otan aamupalan yhteydessä vitamiinit, kuten d-vitamiinin, jonka imeytyminen tehostuu aamupalalla nautitun rasvan yhteydessä.

    Kello 13: treeniin valmistautuminen

    Treeniin valmistavana ateriana käytän yleensä smoothieta, jonka juon 1,5-2 tuntia ennen treeniä. Nestemäisessä muodossa oleva ruoka ei ole kylläisyysasteeltaan yhtä täyttävä kuin kiinteä, mutta tässä kohtaa siitä on itselleni vain hyötyä, sillä tykkään treenata tyhjällä vatsalla. 

    Smoothiessa käytän pääosin melko nopeasti imeytyviä lähteitä, jotta smoothie ehtii sulaa, eikä jää vatsanpohjaan lillumaan treenin ajaksi. Lähteinä käytän mm. tattaria, marjoja, heraproteiinia, pähkinöitä ja "salaisena ainesosana" pakastettua banaania. Jäinen banaani tuo smoothieen mahtavan jäätelömäisen ja kuohkean maun. Suosittelen kokeilemaan! Tottakai ennen treeniä juon myös pakollisen treenilaturin eli kahvia.

    Kello 15: treeni

    Treenaan tällä hetkellä hyvin perinteisellä 3-jakoisella treeniohjelmalla, jaolla:

    Kierto A

    • rinta, selkä
    • jalat (etureisipainotus)
    • olkapäät, kädet

    Kierto B

    • selkä, rinta
    • jalat (taka-akselipainotus)
    • kädet, olkapäät

    Kunkin treenin ensimmäisen lihasryhmän teen raskailla alle 10 toiston sarjoilla, kun taas jälkimmäisen lihaksen pumppaavammalla tyylillä yli kympin toistoilla. Tämä on yksi lempijaoistani, sillä homma pysyy sopivan simppelinä, mutta tehokkaana ja toimivana.

    Tänään oli vuorossa kierto A:n rinta-selkä treeni, videolla sarjaa leuanvedosta:

    Treenin aikaisessa intrajuomassa olen käyttänyt jo vuosia hiilihydraattilisää sekä aminohappoja. Treenitehot ja pumppi pysyvät etenkin intran hiilihydraatin ansiosta korkeana koko treenin ajan, eikä energiatasot lopahda lopputreenistä. Intraan kuuluu myös kreatiini ja hiukan suolaa parantamaan nesteen imeytymistä.

    Kello 17: palauttava ateria

    Treenin jälkeen syön yleensä ehkä perinteikkäimmän "bodaussafkan" eli kanaa ja riisiä kasviksilla. Maukasta, helposti sulavaa ja ennenkaikkea helppo valmistaa. Riisit riisinkeittimeen, kanat pannulle ja ääntä kohti. Sain itse riisinkeittimen joululahjaksi ja en voi kuin ylistää kyseistä vekotinta. Ei tarvitse pelätä riisin pohjaan palamista ja riisi on ravintolatasoista joka kerta. Voin luvata, että kerran kun kokeilee, ei paluuta omakeittämään enää ole!

    Kello 20: lisää ruokaa, poseerausta, kauneudenhoitoa

    Lisää ruokaa koneeseen. Tässä kohtaa syön yleensä yhden arjen lempiruuistani: itsetehdyt lohkoperunat. Lisäksi jotain lihaa (yleensä kalaa tai jauhelihaa) ja kasviksia. Pyrin muuten syömään jokaisella aterialla kasviksia, marjoja tai hedelmiä, vähintään puoli kiloa päivässä.

    Illalla on vuorossa jokaisen itseään kunnioittavan miehen "lempiosuus" - sheivaus. Etenkin tällaisen turkin ja "villahousut" omaavan iho pitää totuttaa karvojen ajeluun hyvissä ajoin ennen kisoja, jotta iho on tasainen ja rusketusväri tarttuu hyvin pintaan kisoissa. Tätä edesautetaan myös ihon kuorinnalla ja rasvaamisella. Operaatio karvanpoisto koettelee välillä melkoisesti hermoja. Etenkin ensimmäisellä kerralla, kun hommassa kesti lähes kaksi tuntia. Iltaan kuuluu usein myös poseerauksen harjoittelemista, putkirullausta ja venyttelyä.

    Kello 23: iltapala ja nukkumaan

    Iltapalalla syön suurimman osan ajasta iltapuuron raejuustolla ja marjoilla. Puuro täyttää vatsan hyvin ja illalla nautittu hiilihydraatti auttaa nukahtamaan. Joskus puuron tilalla saatan tehdä lämpimiä leipiä, ja etenkin reissumiehen tosi tumma ruisleipä kuuluu omiin suosikkeihin tonnikalalla ja juustolla höystettynä. Ennen unia otan vielä mm. magnesiumia ja sinkkiä. Sitten pehkuihin.

    Päivään sisältyy edellä mainittujen asioiden lisäksi paljon muutakin, ja kuten rivien välistä voi lukea, käy kisoihin valmistautuminen lähes työstä. Homma on kuitenkin niin lähellä sydäntä, että kääntyy vaakakuppi kuitenkin plussan puolelle. 

      Takaisin
    1 kommentti:
    Tiia    20:19:56 18.03.2019
    Hyv
    Vastaa kommenttiin:
    Kommentoi:

Personal Trainer Olli Raunemo

040 1969109
Kouvola
olli@pt-raunemo.fi