Blogi

  

  • Road to Fitness Classic - Kisat lähestyy! Mitkä fiilikset?

    Kahdeksan kuukauden kisadieetti alkaisi olla viikkoa vaille valmis. Pääsiäislauantaina astelen lavalle ensimmäisiin classic bodybuilding-kisoihini. Miten dieetti on sujunut? Mitkä fiilikset on ylipäätään? 

    Tammikuun lopulla kirjoitin ensimmäisessä "Road to Fitness Classic"-postauksessa näin: "fiilikset kisaprojektista ovat kauttaaltaan loistavat, sillä kroppa toimii hyvin, treenit kulkevat mahtavasti ja ruokaakin on lautasella vielä yllin kyllin." Eipä tuo tyyppi tiennyt mitä tulevan pitää. 

    Olen kuullut monilta kisaajilta, kuinka rankkaa kisadieettaaminen on. Itsekin ajattelin ennen, että "joojoo, on se varmasti rankkaa, vähän nälkä ja väsyttää". Tätä rankkuutta on kuitenkin vaikea ymmärtää, ennen kuin sen on itse kokenut. Rankkuus ei kestä koko dieettiä. Se hiipii pikkuhiljaa dieetin edetessä, kun kehon rasvaprosentti putoaa tarpeeksi alas. Voisi yleistää, että dieetin ensimmäiset 2/3 osaa ovat helppoja, ja sitten itse duuni vasta alkaa.

    Mistä rankkuus sitten tarkalleen johtuu? Tässä muutama tekijä:

    • jatkuva nälkä (nälkä ei lähde pois syömällä)
    • todella alhainen energia (pelkkä ylös nouseminen tuntuu paikoin äärimmäisen raskaalta)
    • mielialan vaihtelut (ärtyneisyys, surullisuus, motivaation puute, oman peilikuvan häiriintyminen)
    • hormonitoiminnan muuttuminen (mm. testosteronin lasku, nälkähormoni greliinin kasvu)
    • yöunet kärsii (uni on pätkittäistä ja levotonta, yölläkin on hirveä nälkä)
    • jatkuva kylmyys
    • todella heikko olo, hypoglykemian oireet (verensokerin lasku, kylmä hiki)

     

    Kroppa käytännössä valmistautuu nälkäkuolemaan, ja alkaa toimia rasvanpolttoa vastaan. Se lisää mm. nälkää tuottavia hormoneita, vähentää energiankulutusta (kehon tiedostamaton liike vähenee) ja saa ajattelemaan ruokaa enemmän.

    Haluan kuitenkin painottaa, että nämä "oireet" eivät tapahdu tavalliselle painonpudottajalle tai rantakuntoon kiristelevälle biitsikollille. Kyse on vain ja ainoastaan kisadieetin lopusta, kun kehon rasvat alkavat lähestyä kisakuntoa. Tässä kireydessä ei käydä kuin väliaikaisesti, ja palataan nopeasti takaisin normaaleihin rasvaprosenttilukemiin. 

    Jos siis haaveilet fysiikkalajeissa kisaamisesta, suosittelen miettimään kahdesti ja arvioimaan, onko se lavalle viety kisakireä fysiikka kaiken sen kärsimisen arvoista. Joudun itse tätä miettimään varmasti jälkeenpäin. Matka on ollut kuitenkin äärimmäisen opettava, ja pieniäkin asioita oppii arvostamaan ihan eri tavalla. 

    Tätä kärsimystä on kestänyt enemmän tai vähemmän viimeiset kahdeksan viikkoa. Siitä voi jokainen sitten päätellä fiilikset dieetiltä. Onneksi uurastusta on enää alle viikko jäljellä. Kisojen sijaan taitaa suurin odotus itselläni olla päästä syömään vatsa täyteen... Noh, kyllä niitä kisojakin odotetaan. Kisafiilis alkaa pikkuhiljaa nousta, ja kaikkea muutakin siistiä on tapahtunut tässä lopussa. Otettiin mm. Mika Pulkkisen kanssa huikeita kuvia studiossa.

    Mutta tänne asti on selvitty! Viikon päästä katsotaan, millainen paketti saadaan tuotua lavalle. Nyt rokrok, kiitos ja kuitti!

    -Olli

      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi:

Personal Trainer Olli Raunemo

040 1969109
Kouvola
olli@pt-raunemo.fi