Blogi

  

  • Road to Fitness Classic - Kohti ekoja skaboja

    Syyskuussa 2018 se alkoi: valmistautuminen kohti kevään Fitness Classic-kisoja, lajina classic bodybuilding. Pudotettavaa reilut 15 kiloa. 32 viikkoa aikaa päästä kondikseen. Miten äijän käy? Tervetuloa seuraamaan matkaani!

    Selvennetään aluksi, minkälaisesta lajista classic bodybuildingissa (CBB) on kyse. CBB:tä kuvaillaan Suomen Fitnessurheilu ry:n sivuilla näin: "Classic bodybuilding on kehonrakennuskilpailu, jossa kilpaillaan pituusluokissa, jotka ovat suhteutettu kilpailijan pituuteen ja painoon. Classic bodybuildingissa painotetaan urheilullisia muotoja, jotka esitellään anatomisissa asennoissa, pakollisilla asennoilla ja musiikin mukaan tehdyllä vapaaohjelmalla." Kilpailussa on myös WADA:n sääntöjen mukaiset doping-testit, ADT:n suorittamana.

    Olen haaveillut CBB:ssä kisaamisesta jo vuodesta 2015 lähtien. Viime kesänä kaikki elämäni osa-alueet olivat vihdoin sillä mallilla, että kisoihin vaadittava valmistautuminen oli mahdollista. Otin yhteyttä kisavalmentajaani, Teemu Elorantaan. Kyselin Teemun mielipidettä kisa-ajatuksestani, jolle hän näytti vihreää valoa. Loimme suunnitelman, ja ei muuta kuin tuumasta toimeen.

    Aloitimme heti syyskuussa 8 viikon välidieetin, jonka aikana pudotin painoa kahdeksan kiloa suht aggressivisella kilon viikkotahdilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut mitään kitudieettiä: sain syödä koko välidieetin 3300 kaloria päivässä, eikä näläntunnetta päässyt juuri syntymään. Tarkoituksena välidieetillä oli polttaa ns. ylimääräiset hötöt pois, jotta lähtökohdat itse kisadieetille olisivat paremmat. 

    Välidieetin jälkeen marraskuussa siirryin muutaman viikon "dieetti breikille", jossa kalorit nostettiin ylläpitotasolle (=taso, jolla painoni pysyy samassa). Tällä freesattiin kroppaa, pidettiin aineenvaihdunta käynnissä ja annettiin myös pääkopalle hieman löysää. Paino pysyikin joulukuuhun asti kutakuinkin samassa, josta alkoi itse kisadieetti. Kunto oli nyt paljon siistimpi, josta oli hyvä lähteä tavoittelemaan kisakondista. 

    Tätä tekstiä kirjoittaessani kisoihin on aikaa noin 11 viikkoa ja olen ollut dieetillä reilu 20 viikkoa. Painoa on pudotettu yhteensä 12 kiloa. Monet varmasti ajattelevat, että tämän on oltava yksi kärsimysnäytelmä: saa treenata kuin mielipuoli, syödä kuin holokaustin juutalainen ja tehdä aerobista kuin aropupu? Tässä kohtaa tulee oma "lahjakkuuteni" esiin. Syön edelleen 3300 kaloria, en tee yhtään aerobista ja treenitkin ovat pysyneet lähes muuttumattomina eli 5-6 kappaletta viikossa. Miten tämä on mahdollista? Suurin syy on varmasti genetiikka, sillä omaan nopean ja epäadaptiivisen aineenvaihdunnan. Aineenvaihduntaan on kuitenkin mahdollista vaikuttaa myös itse, ja olenkin tehnyt sen eteen vuosia töitä. 

    Summa summarum, fiilikset kisaprojektista ovat kauttaaltaan loistavat, sillä kroppa toimii hyvin, treenit kulkevat mahtavasti ja ruokaakin on lautasella vielä yllin kyllin. Tässä ollaan vahvasti matkalla kohti tavoitteita - olla niin kireässä kunnossa, ettei ainakaan sen puolesta anneta tasoituista muille. Mutta duunia on vielä jäljellä... Itseasiassa pahin on vasta edessä. Nyt ei anneta tippaakaan periksi. 

    -Raunold

      Takaisin
    1 kommentti:
    Pekka Kaukalo    14:06:24 07.02.2019
    Tsemppi
    Vastaa kommenttiin:
    Kommentoi:

Personal Trainer Olli Raunemo

040 1969109
Kouvola
olli@pt-raunemo.fi