Blogi

  

  • The History of PT Raunold part 1 - Älä tee näitä virheitä

    Kuten ensimmäisessä blogitekstissä lupailin, on tässä katsaus treenihistoriaani, parhaimpiin munauksiin salilla ja ruokavaliossa, sekä miten olen vuosien saatossa saanut kehitystä aikaan.
    Lähdetään liikkeelle ensimmäisestä muistostani kuntosalilta. Vuosi taisi olla 2010, olin 15-vuotias ja paikkana toimi Kouvolan jäähallin kuntosali, jonne kaverit saivat minut houkuteltua. Suuntasin tietenkin suoraan tekemään penkkiä. Päätin testata, kuinka monta toistoa saan pelkällä tangolla. Sain muistaakseni 20 toistoa, mutta viimeinen toisto jäi rinnalle, enkä saanut sitä enää ylös. Salin toisesta päästä riensi yksi jäähallin bodareista apuun ja nosti tangon yhdellä kädellä takaisin telineisiin. Melko nöyryyttävä kokemus. Taisin lopettaa treenin siihen.

    Ensimmäinen poseerauskuva vuodelta 2011. Painoa ehkä 60-70kg ja ilmeet ainakin kohdillaan…

    Uskaltauduin kuitenkin salille vielä takaisin ja kavereiden kanssa saatiin jopa hieman treenaamisen juonesta kiinni. 2011 lukiossa aloitin ensimmäisen kunnon treeniohjelman, Arnold Schwarzeneggerin ”Golden Sixin” (on muuten toimiva ohjelma), jolla kehityin alussa kyllä hyvin. Siihen se tekemisen järkevyys sitten jäikin. Treeniohjelmat olivat usein itsekehiteltyjä ilman selkeää päämäärää ja noudattamani ”ravitsemus” vähintäänkin kyseenalainen. Vai miltä kuulostaisi kilo maitorahkaa päivässä ja vatsa aina niin täyteen ruokaa kuin mahdollista? 2 tunnin välein! Niin kuulemma saadaan lihasta… No ainakin läskiä tuli senkin edestä.

    Myös ensimmäiset dieettini toteutin uskollisesti pääasiassa rahkan voimalla ja lounaaksi söin ”250 grammaa päivän ruokaa”, mitä se sitten ikinä olikaan. Saatoin myös laittaa päivän ruoat kalorilaskuriin, joka laski minulle ”oikeat kalorit”. Lopetin aina syömisen kun kalorilaskurin mukainen energiamäärä oli saavutettu. Saattoi tarkoittaa siis sitä, etten illalla syönyt enää mitään. Painoa kyllä lähti jopa 12 kiloa 8 viikossa, mutta ei välttämättä sieltä toivotusta rasvakudoksesta, vaan pikemminkin lihaksista.

    Epämääräinen tekeminen treenien ja ravinnon suhteen jatkui vuoteen 2014 asti, jolloin menin armeijaan. 2015 intin jälkeen aloin ottaa asioista selvää, hankin valmentajan ja tekemiseen alkoi tulla jonkinlaista järkeä. Laskenkin vuodet 2010-2014 ns. aloittelijavaiheeksi. Vaikka paljon virheitä tuli tehtyä pääasiassa tiedonpuutteen vuoksi, sain kuitenkin suht hyvää kehitystä aikaiseksi erikoisista metodeista huolimatta.

    Jatketaan treenihistoriaa seuraavassa osassa, jossa sukelletaan vuodesta 2015 aina nykyhetkeen asti, jolloin hommaa alettiin toteuttamaan järkevämmältä pohjalta.


    -Raunold

      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi:

Personal Trainer Olli Raunemo

040 1969109
Kouvola
olli@pt-raunemo.fi